Sunday, June 6, 2010

CERITERA SEBIJI KEK


Huh!!?? Unbelievable? Believe it?? Haha..
Semalam Kak Ngah ajak aku buat kek coklat.. Resepi?? She got after 'googling'.. So petang tu, ber'driver' kan mak aku (hehe), kitorang pun memulakan operasi mencari bahan-bahan untuk buat kek.. Kalau ikutkan, aku malas sangat nak pergi kedai sebenarnya sebab petang tu panas dan aku pun malas nak bersiap (baru je buat entry pasal malas.. hehe).. Tapi aku pergi jugak la, since aku takut nak tinggal sorang pastu bila memikirkan yang aku dah lama tak tengok cahaya matahari, aku pun pergi je la..
Mula-mula plan nak buat lasagna dan moist choc cake, tapi lasagna pasta(if i'm not mistaken) tak ada.. So just buat cake je la.. Seriously i'm craving for lasagna.. huhu.. Tapi takpe la.. Sabar2.. Hehe.. So the ingredients for that cake are:
-serbuk coklat
-tepung naik sendiri
-mentega
-5 biji telur
-susu coklat
-gula kastor
-soda bikarbonat
-esen vanila

Dan untuk topping die, aku dah lupa, nanti la aku tanya kak ngah.. hehe.. Kitorang buat kek ni secara manual, so masa first phase tu memang aku tak suka la sebab kene pukul mentega dan gula kastor sampai kembang.. Lenguh kot.. So aku gilir-gilir dengan mak dan kak ngah.. Tapi aku la paling malas.. Hehe..

So dipendekkan cerita, kitorang pun bakar la kek tu.. Tapi pembakaran tu macam tak sempurna sangat, so ada part yang macam hangit dan ada yang half cooked.. But then, aku suka yang half cooked tuu.. Peerrgghhh!! Creamy kot.. Rasa kek tu memang not bad sebijik macam beli kat kedai, betul!! tak tipu!! Hehe..

Kiranya lepas ni boleh buka kedai kek la ye??!! HEHEHE
p/s: gambar di atas bukan gambar sebenar tapi lebih kurang la.. hehe

NOTA BULU KAKI: mana gula kat kedai?? *wondering*





No comments: